JAK DBAĆ O SERCE ABY UNIKNĄĆ CHOROBY?

JAK DBAĆ O SERCE ABY UNIKNĄĆ CHOROBY?

Serce ma podstawowe znaczenie dla krążenia krwi. Jeżeli serce przestaje pracować, to umieramy w kilka minut.  Choroby serca stanowią główną przyczynę zgonów. Czy można tego uniknąć?  Nastąpiła poprawa opieki medycznej co spowodowało zmniejszenie śmiertelności przy zawale serca. Jednak zawały serca przytrafiają się  coraz młodszym ludziom.   Krążenie krwi utrzymuje komórki  całego ciała w stanie zdrowia. Rolą krwi jest dostarczanie tlenu oraz substancji odżywczych po całym organizmie,  do każdej komórki. Jednocześnie usuwa dwutlenek węgla oraz produkty przemiany materii z komórek i wydala je z organizmu.  Krążenie krwi jest głównym sposobem utrzymania homeostazy. Jednocześnie sama krew utrzymuje swoją homeostazę wewnętrzną poprzez utrzymanie pH na stałym poziomie  pH 7,36-7,45.  A więc krew jest słabo zasadowa  zasadowa mimo  przenoszenia kwaśnych metabolitów.

 

Co przyczynia się do choroby niedokrwiennej serca?

Główną przyczyną chorób serca u dorosłych  jest miażdżyca. tętnic. Co to jest  miażdżyca? Miażdżyca po łacinie atheromatosis  pochodzi od greckiego słowa athere czyli kaszka z mąki, potocznie nazywana arterioskleroza. Miażdżyca jest najczęstszą przyczyną stwardnienia tętnic czyli łac. Arterioscrerosis.  Miażdżyca rozwija się stopniowo latami, czasami już u dzieci nawet stwierdza się  początki miażdżycy.  Jest wiele różnych teorii na temat powstawania miażdżycy.  Na ten temat będę pisał w dalszej części. Miażdżyca zaczyna się od gromadzenia cząsteczek cholesterolu w komórkach śródbłonka naczyń.

Stopniowo powiększając blaszka miażdżycowa zwęża przekrój naczynia tętniczego powodując zwolnienie przepływu krwi w tej tętnicy.  Zmiany  miażdżycowe rozwijają się najbardziej w aorcie a także w tętnicach wieńcowych, następna lokalizacja to naczynia mózgowe.  Zmiany miażdżycowe mogą też rozwijać się w tętnicach obwodowych takich jak tętnice udowe, biodrowe czy podkolanowe. Objawem  wtedy niedokrwienie kończyny. Początkowo pojawiają się wtedy bóle kończyn przy chodzeniu. Nazywa się to chromanie przestankowe. Jest też to nazywane tak trochę z ironią chorobą oglądaczy witryn sklepowych, gdyż  ból zmusza to człowieka co jakiś do zatrzymania i odpoczynku.

Miażdżyca powoduje uszkodzenie śródbłonka naczyniowe a w dalszej konsekwencji odsłonięcie włókien kolagenowych.  Prowadzi to powstawania  zakrzepów, które jeszcze bardziej zwęża tętnice. Jeżeli zakrzep powstaje w tętnicy wieńcowej prowadzi to do zawału.

 

Jak zadbać o własne serce aby uniknąć zawału?

Oto 10 punktowy program ochrony układu krążenia wg. dr. Ratha:

  1. Zrozum jak działa Twój układ krążeniazdrowie całego organizmu zależy od stanu układu krążenia
  2. Wzmocnij ściany  swoich naczyń krwionośnych.Uszkodzenia ścian naczyń krwionośnych są głównymi przyczynami powstawania złogów miażdżycowych. prowadzących  do choroby sercowo-naczyniowej.
  3. Usuń w sposób naturalny złogi zalegające w Twoich arteriach.Cholesterol i cząsteczki tłuszczu odkładają się wewnątrz ścian naczyń krwionośnych za pomocą biologicznych przylepców. Proces ten jest odwracalny.
  4. Rozluźnij ściany naczyń krwionośnych.Złogi miażdżycowe powodują zwiększona sztywnoś     i zwiększone napięcie naczyń krwionośnych co przyczynia się do wzmożonego ciśnienia tętniczego.
  5. Wyreguluj pracę swojego serca.Serce jest silnikiem układu krążenia.  Każde jego uderzenie to skoordynowana praca milionów komórek. Rytmiczna praca serca ma istotne znaczenie ma istotne znaczenie dla układu krążenia
  6. Chroń naczynia krwionośne przed korozją .Biologiczna korozja, czyli utlenianie niszczy Twój układ krążenia i przyspiesza proces starzenia. Nie pal, ponieważ składniki dymu z papierosów przyspieszają ponad normę proces utleniania ścian Twoich naczyń krwionośnych.
  7. Regularnie uprawiaj ćwiczenia fizyczne.   Aktywność fizyczna jest podstawą zdrowia układu krążenia.
  8. Stosuj zdrową dietę.  Dieta naszych przodków sprzed tysięcy lat  obfitowała w pokarm roślinny zawierający: błonnik i witaminy. Te preferencje dietetyczne ukształtowały dzisiejszy metabolizm naszych organizmów.
  9. Znajdź czas na relaks. Stres fizyczny i emocjonalny stanowi znany czynnik ryzyka dla układu krążenia o czym pisałem w poprzednio.
  10. Zacznij od zaraz. 

 

Lekarz Waldemar Pawłowski.                                                                                                                

 http://waldemarpawlowski.pl/choroby-serca-podstawowe-zaburzenia-homeostazy/

 

 

Dodaj komentarz

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.