ŁAP LETNIE SŁOŃCE NA ZDROWIE

ŁAP LETNIE SŁOŃCE NA ZDROWIE

Mamy początek sierpnia. Już połowa lata za nami. Zbyt dużo słońca jak dotychczas nie mieliśmy. Ostatnio więcej mamy deszczowych dni, niż upalnych słonecznych. Jest to czas urlopowych wyjazdów  i letniego wypoczynku. W tym czasie też opalamy się aby zapewnić sobie wspaniały opalony wygląd.

Jest jednak coś ważniejszego niż opalona brązowa skóra, tym jest zdrowie. To właśnie teraz dzięki słońcu zyskujemy  nie tylko opaloną skórę, ale zapasy witaminy D na zimowe miesiące. Jednak aby powstała witamina D w skórze, muszą być spełnione pewne wymagania. Musi być odpowiedni zakres promieniowania słonecznego.  Światło słoneczne zawiera dwa zakresu promieniowania UVA i UVB. Właśnie to promieniowanie UVB powoduje powstawanie witaminy D3 w skórze. Obecnie niedobory witaminy D3 w naszym społeczeństwie są powszechne  Jak wykonuję badania to prawie 80-90% ludzi ma niedobór witaminy D.

Jak zbadać poziom witaminy D w organizmie?

Obecnie jest to bardzo proste. Możemy zbadać w laboratorium krew,  na zawartość metabolitu witaminy D tak zwany 25(OH )D.

 Jakie są normy witaminy D?

Powinno być przynajmniej 35ng/ml jednak najlepiej gdyby były to wartości między 50-75 ng/ml.  Rzadko jednak u ludzi stwierdza się prawidłowe wartości. Słońce jest bardzo dobrym źródłem naturalnej witaminy D jednak obecnie ludzie mało przebywają na słońcu,  a nawet jeżeli już są to najczęściej smarują się kremami z filtrami przeciw słonecznym i skóra mimo wszystko nie otrzymuje potrzebnego promieniowania UVB. Poza tym w naszym klimacie ilość tego promieniowania przeważnie nie jest zbyt duża,  a poza tym ludzie przeważnie pracują w czterech ścianach i wychodzą dopiero po południu. Tylko latem w czasie urlopu mogą dostatecznie korzystać ze słońca.

Jak długo powinniśmy przebywać na słońcu aby otrzymać witaminę D?

Najwięcej promieniowania UVB występuje w południe, więc jest to ten czas,  kiedy możemy najbardziej skorzystać na słonecznym naświetlaniu. Właśnie naświetlaniu a nie opalaniu. Aby uzupełnić witaminę D powinniśmy naświetlać jak największą powierzchnię swojego ciała w południowym słońcu przez 30-60 minut nie dłużej.  No właśnie a wtedy powszechne porady każą nam unikać słońca lub stosować kremy z dużym filtrem  i wtedy nie mamy korzyści ze słońca. Jeszcze jedna sprawa oliwkowa opalenizna stanowi ładny wygląd skóry, ale ona właściwie stanowi utrudnienie w tworzeniu witaminy D w skórze. Melanina która wytwarza się podczas opalania, zabezpiecza przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego, ale jednocześnie utrudnia przenikanie promieniowania w głąb skóry do wytworzenia witaminy D.

Jaka jest rola witaminy D?

Rola witaminy D jest bardzo duża w organizmie. Prawie każdy wie, że witamina D odgrywa zasadniczą rolę w uwapnianiu kości. Bez witaminy D kości są miękkie i powstaje u dzieci krzywica, a u dorosłych może powstawać osteoporoza. Nie jest to jednak jedyna rola witaminy D. Nie wszyscy wiedzą jak ważną rolę odgrywa witamina D w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Prawidłowy zapas witaminy D oprócz witaminy C, o której pisałem już poprzednio, a także odpowiedniej ilości cynku, selenu, stanowi bardzo istotną i ważną zaporę przed infekcjami zimowymi. Właśnie przez niedobór witaminy D i C dzieci tak często chorują zimą. Następna istotna rola witaminy D to zapobieganie powstawaniu nowotworów. Właśnie niedobór witaminy D jest jednym z powodów powstawania raka. Choroby układu krążenia i miażdżyca to następna rola witaminy mało znana rola witaminy D. Również kobiety w ciąży powinny pamiętać o zażywaniu witaminy D oraz kontrolowaniu poziomu tej witaminy. Najczęściej jednak mim wszystko witaminy D mamy za mało i musimy ją suplementować, aby zapewnić jej prawidłową ilość w naszym organizmie.

Kto chce więcej się dowiedzieć o roli witaminy D zapraszam na mojego bloga .

http://www.bio-medycyna.pl/sekrety-zdrowia-cudowna-witamina/

Lekarz Waldemar Pawłowski

 

 

 

Dodaj komentarz

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.