NA NIEBIESKO DLA AUTYZMU – CIĄG DALSZY PROJEKTU

NA NIEBIESKO DLA AUTYZMU – CIĄG DALSZY PROJEKTU

W dniu 14 kwietnia w Morągu w przedszkolu nr 2 odbyły się warsztaty edukacyjne Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Autyzmem „NIE-ZWYKŁE DZIECI” dla rodziców i pracowników Żłobka Miejskiego w Morągu oraz Klubu Malucha „SMOCZEK”. Dotyczyły wczesnych objawów całościowych zaburzeń rozwoju ze spektrum autyzmu.

DSCN1667_wmProwadzące: Dorota Miś i Katarzyna Szerwińska przedstawiły niepokojące zachowania u dziecka od trzeciego miesiąca życia do wieku powyżej 36-tego miesiąca . Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się już u bardzo małych dzieci i najczęściej to właśnie rodzice mogą wykryć wczesne nieprawidłowości związane z tym zaburzeniem. W wieku 24-30 miesięcy u dziecka powinno nas zaniepokoić to, że dziecko nie mówi, nie zna słów, bawi się samo i nie pokazuje tego, co je interesuje. Często rodzice nie są świadomi tego co dzieje się z ich dzieckiem. W wieku powyżej 36 m-cy powinno nas jako rodziców zaniepokoić to, gdy dziecko nie bawi się zabawkami zgodnie z ich przeznaczeniem, nie bawi się z innymi dziećmi, nie potrafi się przedstawić, nie zadaje żadnych pytań lub w kółko to samo, nie lubi słuchać czytanych książek czy histeryzuje gdy nie jest pierwsze.

Wszyscy obecni otrzymali kwestionariusz pozwalający ocenić ryzyko wystąpienia autyzmu u dziecka w wieku 16-30 miesięcy na podstawie subiektywnej oceny rodziców.

Tydzień później, 21 kwietnia, w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Morągu został przeprowadzony drugi etap DSCN1742_wmwarsztatów szkoleniowych dla nauczycieli gminy Morąg dotyczący pracy z uczniem z ASD w przedszkolu i szkole. Prowadzące Dorota Miś i Katarzyna Szerwińska zapoznały słuchaczy, jak zapobiegać wystąpieniu problemów przy pracy z dzieckiem z autyzmem, jak spojrzeć na pracę z autystykiem z punktu widzenia jego potrzeb. Ważne, aby takie dziecko miało zaplanowany plan dnia w szkole i w domu, a nawet przebieg poszczególnego zadania. Pokazano, jak można i trzeba w czytelny dla dziecka z autyzmem sposób oznaczyć pomieszczenia w szkole, jak wyraźnie podzielić przestrzeń klasową, w jaki sposób uniknąć dekoncentracji dziecka. Czas czekania, koncentracji jest dla niego bardzo trudny. Trzeba zachować kontrolowany sposób mówienia – krótko, z przerwami między zdaniami (tak aby dziecko mogło zadać pytanie), indywidualne kierowanie poleceń bezpośrednio do dziecka z nawiązaniem kontaktu wzrokowego, formułowanie poleceń wprost do dziecka.

DSCN1752_wmMożna było poznać metody wspierania i motywacji ucznia autystycznego do nauki. Oceny dla takich dzieci nie są systemem motywującym, trzeba opracować własny system nagradzania, np. tabliczki, naklejki czy zabawne diamenty. Ważne, aby w środowisku, w którym będzie przebywało dziecko z ASD, wszyscy – nawet woźne wiedziały, jak zareagować gdy dziecko nie radzi sobie z emocjami, jak dać mu szansę i czas na wyciszenie się.

W chwili obecnej nie ma jednolitego, wypracowanego systemu umożliwiającego zapewnienie dobrego wsparcia w edukacji uczniom z zaburzeniami autystycznymi. Ważne jest indywidualne podejście do ucznia czyli szczegółowa diagnoza umiejętności, opracowanie systemu nauczania dla danego dziecka, nauczanie takich treści, które są w danym czasie najbardziej potrzebne, nawet jeśli odbiega to od podstawy programowej oraz dostosowanie materiałów edukacyjnych do potrzeb i zainteresowań ucznia z autyzmem. W szkoleniu wzięło udział około 30 nauczycieli.DSCN1822_wm

22 kwietnia w SOSW w Szymanowie odbył się ostatni etap projektu – spotkanie edukacyjno -integracyjne dla rodzin wychowujących dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu. Prowadzące Lidia Szwaracka oraz Zenona Tersa w formie wspólnych zabaw prowadziły zajęcia dla dzieci i rodziców. Był np. taniec „Raz,dwa,trzy”, był „kosmiczny worek”aby dziecko stało się niewidzialne, malowanie wykałaczkami i farbami. Dzieci wspólnie z rodzicami wykonały taniec motyla, a następnie z chusteczki higienicznej, spinacza do bielizny i jeszcze kilku rzeczy wykonały piękne motyle. To tylko kilka z zabaw, a w międzyczasie był również wspólny poczęstunek.

Całe spotkanie pozwoliło wszystkim rodzinom na wspólną zabawę, spotkanie się i rozmowę. W zabawie wzięło udział około 40 rodzin. Zdjęcia prezentujemy poniżej.

Dodaj komentarz

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.