ROZMAWIAJMY O DEPRESJI, NIE TYLKO OD ŚWIĘTA

ROZMAWIAJMY O DEPRESJI, NIE TYLKO OD ŚWIĘTA

Depresja a świadomość społeczna

Depresja dotyka ludzi w różnym wieku niezależnie od płci, wykształcenia czy statusu społecznego. Wciąż zbyt często jej objawy są bagatelizowane, traktowane jako „gorszy dzień”, „chwilowa fanaberia”, „permanentne lenistwo” czy wynik „burzy hormonów”. A co więcej 70 proc. społeczeństwa uważa, że choroba związana z psychiką jest chorobą przynoszącą wstyd chorującemu, jak i osobom mu najbliższym.[i] Świadomość społeczna w zakresie postrzegania depresji jest bardzo niska, co może prowadzić do wykluczenia społecznego osób nią dotkniętych. Tematy związane ze zdrowiem psychicznym wciąż są tematami wstydliwymi, tabu. #NASZAwtymGŁOWA, by stwarzać przestrzeń do otwartych rozmów, dlatego z okazji Międzynarodowego Dnia Walki z Depresją w ramach kampanii zorganizowana została rozmowa na żywo z psycholożką na temat depresji. Każdy może wziąć aktywny udział w tym wydarzeniu, gdyż zaplanowany został czas na odpowiedzi na pytania internautów.

Liczby związane ze wzrostem zachorowań na depresję są zatrważające. Chorych przybywa, problem narasta, a wciąż mamy wiele utrudnień w zakresie leczenia. Niestety depresja wciąż bardzo często jest chowana w kieszeń, maskowana. Chcemy przełamywać te bariery i stwarzać przestrzeń do rozmów trudnych. Dlatego z okazji Międzynarodowego Dnia Walki z Depresją organizujemy streaming na żywo na naszym profilu facebookowym Nasza w tym głowa z udziałem wybitnej ekspertki Katarzyny Grott z Warszawskiego Ośrodka Psychoterapii i Psychiatrii, na którą wszystkich serdecznie zapraszam! Mając też świadomość, że edukacja jest niezbędna i bardzo Polakom potrzebna, wystartowaliśmy z portalem www.naszawtymgłowa.pl, na którym można znaleźć ważne informacje na temat zdrowia psychicznego i jego zaburzeń oraz wywiady z ekspertami, artykuły, czy podcasty. Chcemy uwrażliwić społeczeństwo na pierwsze objawy depresji. Chcemy przekazywać wskazówki, jak można przeciwdziałać depresji, ale też jak wspierać osoby chore. A depresję można przezwyciężyć tylko trzeba wiedzieć, do jakiego specjalisty się udać i kiedy należy podjąć ten pierwszy krok. Dlatego też obchodząc Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją pragniemy odczarowywać temat tabu, jakim jest właśnie zdrowie psychiczne – Dorota Bieniek Kaska, Inicjatorka Kampanii i Prezes Instytutu LB Medical.

 

Początek depresji. Jak wyczuć ten moment?

Myślę, że to pytanie pojawia się w głowach wielu Polaków. Przecież nie każdy smutek jest od razu objawem depresji. A więc kiedy tak naprawdę kończą się emocje, a zaczyna się depresja? Jeśli zauważamy u siebie od dłuższego czasu obniżony nastrój, niemal codziennie czujemy się wyczerpani, nie mamy chęci do życia, zauważamy brak apetytu, problemy ze snem, trudności z myśleniem i koncentracją, a każda podjęta aktywność fizyczna, nawet taka jak chociażby podniesienie się z łóżka, staje się wyzwaniem – powinniśmy pomyśleć o konsultacji z psychologiem bądź psychoterapeutą. Możliwe, że będą to pierwsze symptomy depresji, jednak by móc to stwierdzić niezbędna jest wizyta u specjalisty. Dlatego zawsze apeluję i podkreślam, że brak naszej odpowiedzialności za własne zdrowie może zrujnować nasze życie, które mamy jedno. Dlatego zdecydowanie warto udać się na konsultację, zdiagnozować problem i jeśli będzie to konieczne – podjąć leczenie. Zdrowie zaczyna się w naszych głowach, dlatego powinniśmy robić wszystko, by uniknąć przykrych konsekwencji, jakie niesie za sobą depresja. Przecież każdy z nas zasługuje na szczęście mówi Sulimir Szumielewicz, psycholog, psychotraumatolog, terapeuta EMDR, suicydolog kliniczny.

 

Jak wspierać w depresji, a czego nie robić?

Wsparcie ze strony osób najbliższych jest ważne i bardzo potrzebne. Często pomagamy, jak umiemy, a to nie zawsze jednak spotyka się z pozytywnym odbiorem przez osobę chorą. Zatem czego powinniśmy unikać, a jak wspierać, by pomóc w pokonaniu depresji? O te kilka cennych wskazówek zapytaliśmy naszą ekspertkę Katarzynę Grott, psychologa z Warszawskiego Ośrodka Psychoterapii i Psychiatrii.

Po pierwsze musimy mieć świadomość, że osoby borykające się z depresją są bardzo wrażliwe. Ciągłe poczucie winy, przejmowanie odpowiedzialności za większość doświadczonych, przykrych sytuacji, czy przygnębienie to przecież bardzo częste objawy depresji. Unikajmy zatem stwierdzeń typu „nie marudź, inni mają gorzej” albo „głowa do góry. Nie możesz tak ciągle użalać się nad sobą!”. Powiedzmy sobie szczerze – takie pseudo rady w niczym nie pomogą, a wręcz przeciwnie – tylko zaszkodzą mówi ekspertka.

Charakterystyczne dla depresji jest m.in. obniżone samopoczucie, czyli właśnie przeżywanie tych negatywnych emocji. Musimy wiedzieć, że osoba w epizodzie depresji nie znajduje motywacji do działania, trudno jest jej snuć plany na przyszłość czy marzyć. Komunikaty w postaci „weź się w garść”, „przestań się mazać, tylu ludzi na świecie umiera z głodu” trudno odbierać jako wsparcie. W rezultacie osoba z depresją nie czuje się rozumiana, a na dodatek samotna. Zatem pytanie brzmi jak wspierać? Przede wszystkim być. To ważne, by towarzyszyć takiej osobie na co dzień, ale też nie w sposób nachalny. Możemy wyjść razem na spacer, zjeść wspólnie posiłek, czy po prostu porozmawiać na temat wspólnych zainteresowań. To ważne, by osoba chora wiedziała, że jest ważna i otrzymała wsparcie, chociażby poprzez słowa: będę przy Tobie, przetrwamy ten trudny czas razem”. Czasami mniej oznacza więcej, dlatego wspierajmy i kierujmy swoje słowa do osoby chorej rozsądnie

Dodaj komentarz

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.