ZMIANY W KARCIE DUŻEJ RODZINY

Karta Dużej Rodziny przysługuje rodzinom z co najmniej trójką dzieci, jest przyznawana bezpłatnie i bez względu na dochód każdemu członkowi rodziny, także rodzinom zastępczym i rodzinnym domom dziecka. Rodzice otrzymują kartę dożywotnio, a dzieci mogą jej używać do ukończenia 18 lub 25 lat w przypadku kontynuowania nauki.

Kartę posiada już 1,7 mln osób. W programie uczestniczy około 1,5 tys. firm i instytucji, oferujących zniżki w prawie 13 tys. miejscach w całej Polsce. Lista zniżek przysługujących na podstawie karty jest dostępna na stronie www.rodzina.gov.pl.

Resort zapowiada, że zostanie również uruchomiona specjalna aplikacja mobilna „KDR na smartfonie”, dzięki której będzie można skorzystać ze zniżki, pokazując kartę w telefonie. Karta plastikowa nie będzie już niezbędna. Dodatkowo, dzięki funkcji geolokalizacji posiadacz karty będzie mógł sprawdzić w telefonie, gdzie w pobliżu może skorzystać ze zniżek oraz zapoznać się z ofertą partnerów Karty Dużej Rodziny.

Zmiany mają polegać m.in na zwiększeniu liczby partnerów, szczególnie w mniejszych miastach i na wsi, tak aby karta była atrakcyjna dla rodzin.

Wprowadzenie w połowie 2014 r. Karty Dużej Rodziny miało być bezpośrednim wsparciem rodzin wielodzietnych. Program jest realizowany na trzech poziomach: ogólnokrajowym, lokalnym i biznesowym.

Ze środków publicznych posiadaczom karty zaoferowano m.in. możliwość bezpłatnego wejścia na teren parków narodowych i ulgi w opłacie za wystawienie paszportu. Na realizację programów lokalnych przeznaczane są pieniądze własne samorządu i jego jednostek organizacyjnych. Ulgi dotyczą np. wejść na basen czy lodowisko, rabatów w opłatach za przedszkole coraz zniżek na zajęcia organizowane przez ośrodki kultury. Zniżki oferują także firmy, np. punkty usługowe i sklepy.

Pod koniec maja NIK opublikowała raport, z którego wynika, że choć Karta Dużej Rodziny jest potrzebnym narzędziem, to jej skuteczność – ze względu na zakres dostępnych ulg i zniżek – jest ograniczona.

Z ankiety przeprowadzonej przez NIK wynika, że duża część rodzin wielodzietnych nie przystąpiła do programu, bo w pobliżu ich miejsca zamieszkania brakowało miejsc, firm i usług, które proponowałyby ofertę zniżkową. Ankietowane rodziny nie zawsze wiedziały też, gdzie i jak mogą z karty skorzystać. Często wskazywano także na nieciekawe zniżki i nieatrakcyjną listę podmiotów, które je oferują.

 

Dodaj komentarz

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.