OSTRÓDA: „PATRZ I SŁUCHAJ”- BEZPIECZNIE KORZYSTAJMY Z DROGI

Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, czyli piesi, rowerzyści i motocykliści to grupa szczególnie narażona na utratę życia i zdrowia nawet przy niewielkich prędkościach kolizyjnych.

By poprawić ich bezpieczeństwo policjanci ostródzkiej drogówki cyklicznie prowadzą działania pod nazwą „NURD” podczas których zwracają uwagę na zachowanie kierowców wobec niechronionych uczestników ruchu drogowego oraz na to, czy oni sami nie popełniają wykroczeń narażając się na niebezpieczeństwo.

Każda z grup uczestniczących w ruchu drogowym ma swoją specyfikę, dlatego też współistnienie na drodze wymaga rozsądku i wzajemnego szacunku oraz przestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Pieszy powinien poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, a w razie ich braku –poboczem. W sytuacji gdy nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, może poruszać się jezdnią, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającym pojazdom. Ustąpienie miejsca oznacza zejście z jezdni i ewentualne zatrzymanie się. Piesi mogą też iść po drodze dla rowerów, ale tylko w razie braku chodnika, bądź też w razie niemożności korzystania z nich. Wówczas pieszy (z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej) obowiązany jest ustąpić miejsca rowerowi.

Rowerzyści podobnie jak piesi są niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego, narażonymi na utratę życia i zdrowia nawet przy niewielkich prędkościach kolizyjnych. Wsiadając na rower powinniśmy o tym pamiętać i zawsze przestrzegać elementarnych zasad bezpieczeństwa. Jedną z nich jest widoczność na drodze. Z pewnością kamizelka odblaskowa i sprawne światła roweru spowodują, że kierowcy zawczasu dostrzegą rowerzystę. Natomiast noszenie kasku jest najskuteczniejszym sposobem łagodzenia urazów głowy wynikających zarówno z wypadków rowerowych, jak i motocyklowych. Zadbajmy też o należyty stan techniczny roweru – hamulce, światła, sygnał dźwiękowy. Organizując rowerowe wycieczki rodzinne warto wiedzieć, że dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że jest umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego to także motocykliści. Przypominamy użytkownikom motocykli, że podobnie jak innych kierujących, ich również obowiązują ograniczenia prędkości. Jeżdżąc tym rodzajem jednośladu, podobnie jak rowerzyści, musimy też mieć na uwadze aspekt widoczności. Odblaskowe szelki motocyklowe lub kamizelka poprawiają widoczność motocyklistów nawet w dzień, a tym bardziej po zmierzchu.

Na poprawę pogody wyczekiwali też najmłodsi. Z pewnością podczas weekendu będą chętnie przebywać z rówieśnikami poza domem, jeździć na rowerze, grać w piłkę. Przypominamy rodzicom, że dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania oraz drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych (chodnika, drogi dla pieszych). Jeśli dziecko zamierza jeździć na rowerze zawsze sprawdźmy jaką trasę wybierze i czy nie stanowi to dla niego zagrożenia.

Pociecha, która ma 10 lat może już samodzielnie kierować rowerem po drogach publicznych, pod warunkiem, że posiada kartę rowerową. Poniżej tego wieku mały rowerzysta powinien poruszać się na zasadach ruchu pieszych pod opieką osoby dorosłej. Wówczas wraz z opiekunem może jechać rowerem po chodniku, zaś po jezdni powinien poruszać się lewą stroną.

„PATRZ I SŁUCHAJ!”

„PATRZ I SŁUCHAJ!” – to kolejna akcja informacyjno-edukacyjna skierowana głównie do pieszych, jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. Celem akcji jest przede wszystkim przypominanie, uświadamianie oraz zwracanie uwagi, szczególnie pieszym – jako niechronionym uczestnikom ruchu drogowego, na zagrożenia związane między innymi z:

  • bezpośrednim wejściem na jezdnię przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
  • wejściem na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi,
  • przechodzeniem przez jezdnię w miejscu niedozwolonym,
  • wejściem na jezdnię przy czerwonym świetle,
  • chodzeniem nieprawidłową stroną drogi,
  • korzystaniem z telefonów, tabletów czy innych urządzeń w trakcie przechodzenia przez przejście dla pieszych.

W ostatnich latach widoczna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, ale mimo sukcesywnie malejącej liczby wypadków z udziałem pieszych, w dalszym ciągu liczba śmiertelnych ofiar wśród tej grupy uczestników ruchu stanowi prawie ⅓ ogółu zabitych na polskich drogach.

W 2017 roku w 8 197 wypadkach drogowych zginęło 873 pieszych,  a 7 587 zostało rannych. Szczególnie niepokojące jest, iż 3 408 wypadków to zdarzenia, które polegały na nieustąpieniu pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych, na skutek tych zachowań zginęło 205 pieszych.

Mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach ww. akcji policjanci ruchu drogowego będą prowadzić wzmożenie działania profilaktyczne skierowane nie tylko do pieszych, ale również do kierowców.

Postęp technologii i ciągła potrzeba bycia online sprawia, że z jednej strony wszelkie nowinki techniczne ułatwiają i poprawiają bezpieczeństwo uczestnikom ruchu drogowego, z drugiej natomiast mogą pośrednio przyczynić się do tragedii. Telefony, tablety czy też urządzenia GPS pomagają, ale także rozpraszają uwagę i przez to mogą być przyczyną niebezpiecznych sytuacji na drodze.

 

Koncentrację uczestników drogi mogą rozpraszać następujące czynniki:

  1. wizualne, które odciągają wzrok od drogi np. reklamy, wystawy, rozmowy z innym uczestnikiem ruchu drogowego, obsługa telefonu, tabletu czy nawigacji.Pieszy czy kierowca zajęty rozmową, bezpośrednio czy też przez telefon, przechodząc przez jezdnię lub kierując pojazdem, w trakcie rozmowy spogląda np. na drugą osobę albo na wyświetlacz telefonu czy innego urządzenia, co  powoduje, że nie skupia się w pełni na drodze i jest rozkojarzony.
  2. słuchowe, które odciągają percepcję słuchową od sytuacji drogowej, np. głośne słuchanie muzyki, rozmowy, hałas.Mimo że zdecydowaną większość informacji dostarcza nam wzrok, nie należy bagatelizować roli sygnałów dźwiękowych. Słuchając głośno muzyki poprzez słuchawki lub w samochodzie, pieszy czy też kierowca może narazić siebie oraz innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo.

    Pieszy np. podczas przechodzenia przez jezdnię, powinien nie tylko się rozejrzeć, ale również skupić swój słuch, gdyż w wielu przypadkach wcześniej może usłyszeć nadjeżdżający z dużą prędkością pojazd, niż go zauważy.

    Kierowca słuchający głośno muzyki w samochodzie lub poprzez słuchawki może nie usłyszeć sygnałów dźwiękowych pojazdów uprzywilejowanych, nadjeżdżających samochodów lub innych dźwięków, które pozwalają na analizowanie sytuacji na drodze.

  3. poznawcze, które odciągają uwagę np. poprzez myślenie o sprawach niezwiązanych ze świadomym uczestnictwem na drodze.Codzienne sprawy, rozmyślanie o nich, „wyłączanie się” z bycia świadomym uczestnikiem ruchu drogowego również mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo. Rozkojarzony pieszy lub kierowca może nie zauważyć zagrożenia i doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze. Nawet doświadczeni kierowcy potrzebują czasu, aby móc zareagować na zmieniające się warunki i sytuacje na drodze.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na drodze oraz duże natężenie ruchu powoduje, że zagrożenie powstaje zwykle w bardzo krótkim czasie. Dlatego też wszelkie tzw. „rozpraszacze” mają również wpływ na poziom koncentracji. Niższy poziom koncentracji powoduje wzrost czasu reakcji i podjęcie właściwej decyzji. Opóźniony refleks i niewłaściwe zachowania  uczestników ruchu drogowego mogą mieć katastrofalne
w skutkach konsekwencje.

Używanie wielu tzw. „rozpraszaczy” nie jest zakazane prawem, dlatego też policjanci w ramach akcji informacyjno-edukacyjnej „PATRZ I SŁUCHAJ!” będą informować, edukować, apelować i prosić uczestników ruchu drogowego o rozwagę, jak również zachowanie ostrożności.

Warto przypomnieć, że pieszy to nie tylko osoba znajdująca się poza pojazdem na drodze i niewykonująca na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami, ale również osoba prowadząca, ciągnąca lub pchająca rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, poruszająca się w wózku inwalidzkim, a także osoba w wieku do 10 lat kierująca rowerem pod opieką osoby dorosłej.

Przestrzeganie przepisów, koncentracja, obserwacja, nawiązanie kontaktu wzrokowego pieszy-kierowca, wzajemny szacunek i życzliwość to czynniki, które z pewnością mają istotny wpływ na poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

 

Dodaj komentarz

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.