Od 1 września 2017 r. w szkole podstawowej wprowadzana będzie nowa podstawa programowa. Minister edukacji Anna Zalewska podpisała we wtorek rozporządzenie w tej sprawie.
Nowa podstawa programowa będzie wprowadzana stopniowo po wejściu w życie reformy zmieniającej strukturę szkół. Pierwsi – od roku szkolnego 2017/2018 – zgodnie nią będą się uczyć uczniowie klas I, IV i VII 8-letniej szkoły podstawowej.
„Podstawy programowe, które dziś zostaną podpisane, są nowoczesne, choć szanujące przeszłość i historię” – powiedziała Zalewska na konferencji przed złożeniem podpisu pod dokumentem.
Zaznaczyła, że w nowej podstawie wolność jej realizacji jest oddana nauczycielowi. „Na każdej lekcji, na każdym przedmiocie można i trzeba pracować projektem, by wzmacniać te kompetencje, na których nam bardzo zależy” – mówiła.
„Czytamy w szkole – nie tylko głośno. Czytamy w całości, czytamy to, co ważne dla naszego kodu kulturowego. Jednocześnie uczymy odpowiedzialności za język, za kulturę języka, uczymy dyskusji, odpowiedzialności za słowo” – mówiła Zalewska, opisując nową podstawę.
„Będziemy uczyć przedmiotowo, wzmacniając wiedzę, powtarzając wiedzę, dając czas na rozwój młodemu człowiekowi” – mówiła o nowej podstawie szefowa MEN. Zgodnie z nową podstawą od V klasy szkoły podstawowej rozpoczyna się nauczanie przedmiotowe.
Minister przypomniała, że już od klas 1-3 dzieci mają się uczyć podstaw programowania, wzmocniona ma zostać matematyka, poprzez m.in. podstawy gry w szachy. „Przedmiotów z nauk przyrodniczych mamy w systemie o ponad 105 godzin więcej, informatyki 70 godzin” – podkreśliła Zalewska.
Zapewniła, że do końca czerwca wszyscy nauczyciele zostaną przeszkoleni z nowej podstawy programowej.
Minister podkreśliła, że podpisane rozporządzenia „uwzględniają niektóre uwagi, które pojawiały się z resortów, od stowarzyszeń i organizacji”. W ramach prekonsultacji do MEN wpłynęło blisko 800 opinii do projektu, zaś w ramach konsultacji uwagi swoje zgłosiło 13 resortów, 20 przedstawicieli samorządów i 43 partnerów społecznych.
Wiceminister edukacji Maciej Kopeć zaznaczył, że resort starał się „odnieść do różnych uwag, chociażby tych, które formułowali matematycy, w tym prezes Polskiego Towarzystwa Matematycznego, który wskazywał na dwa elementy: (…) kwestię doskonalenia pracy nauczycieli uczących matematyki i kwestię nauczania zintegrowanego”.
Poinformował, że w rezultacie, choć w klasach I-III kształcenie jest zintegrowane, edukacja matematyczna została wyraźnie wyodrębniona.
Minister edukacji podpisała we wtorek także podstawę programową, która od 1 września obowiązywać będzie w szkołach branżowych I stopnia.
Zalewska podała także, że dobiegają końca prace nad projektami rozporządzeń dotyczących ramowych planów nauczania. „Po raz pierwszy w historii zdarzyło się tak, że eksperci pracujący nad podstawą programową również analizowali, w jakim tempie i w jakiej liczbie godzin należy tę podstawę zorganizować” – wskazała.
Minister poinformowała, że trwają prace nad rozporządzeniem o warunkach pracy i dopuszczeniu podręczników.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego to rozporządzenie ministra edukacji, w którym jest opisane, co uczeń powinien umieć z danego przedmiotu po danym etapie edukacyjnym. Programy nauczania i podręczniki muszą być z nią zgodne. Nauczyciel ma obowiązek realizacji treści zawartych w podstawie.
Źródło: Serwis Samorządowy PAP