UCZNIOWIE GIMNAZJUM NR 1 NA UNIWERKU

30 września grupa 35 uczniów z klas drugich i trzecich Gimnazjum nr 1 im. Polskich Noblistów w Ostródzie wybrała się do Olsztyna na warsztaty zorganizowane w ramach drugiej Europejskiej Nocy Naukowców – FUSION 2NIGHT. Zajęcia prowadzone były przez pracowników Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Kortowie.

Każdy z uczestników wziął udział w dwóch warsztatach.

11Jedna z grup powędrowała na warsztaty „Atlas geograficzny Polski z zasobów internetowych”. Celem było upowszechnienie wiedzy o dostępnym zasobie informacji przestrzennej w sieci Internet.  Panie prowadzące zaprezentowały dostęp do map struktur fizyczno-geograficznych i map społeczno-ekonomiczno-geograficznych na stronach internetowych. Uczniowie otwierali strony z mapami Polski, które prezentowały bardzo szczegółowe informacje o ukształtowaniu powierzchni, budowie geologicznej, klimacie, ochronie przyrody, ludności, transporcie. Wszystkie dane, zwłaszcza te ekonomiczne, są bardzo aktualne. Z map odczytywano również informacje o naszym regionie np.: z jaką częstotliwością mogą występować trzęsienia Ziemi? czy jaka była średnia temperatura sierpnia 2016?

Następna grupa udała się na warsztat „Czy można zobaczyć DNA?”. Tutaj uczestnicy dowiedzieli się, że zarówno człowiek, pies, jak i pomidor, mają w swoich komórkach kwas deoksyrybonukleinowy (DNA). Prowadzący przedstawili budowę, miejsce występowania oraz  funkcje DNA, jak również zapoznali z mechanizmami dziedziczenia, wyjaśnili pojęcie biotechnologii i pokazali prawdziwą pracę laboratoryjną. Uczniowie mieli możliwość wyizolować DNA metodą „kuchenną” oraz profesjonalnym zestawem do izolacji, dzięki czemu mogli zobaczyć DNA na własne oczy!

25Wszyscy uczestnicy wycieczki wzięli udział w warsztatach „Żelowe mapy białkowe – pół żartem, pół serio”. Zostali zapoznani ze sposobem otrzymywania jedno- i dwuwymiarowych, barwnych, żelowych map białkowych. Dowiedzieli się w jaki sposób można uzyskać białka z materiału biologicznego, czy białka mogą wędrować, czy są wrażliwe, co to są paski żelowe i co łączy mega żele i żelki z żelowymi mapami białkowymi. Wszyscy uczestnicy samodzielnie umieścili odpowiednio przygotowane próbki białek w „studzienkach”, niektórzy w „trumienkach”, Wykorzystując mikropipety z tipsami śledzili wędrówkę białek, mogli „wykąpać” żelowe mapy białkowe, a na deser poczęstować się mega żelami i żelkami.

Dzięki organizacji takich dni uczniowie gimnazjum mogli zobaczyć jak wygląda praca w laboratoriach uniwersyteckich.

Opiekę nad uczniami sprawowały Małgorzata Wiergowska, Anna Kuźniar i Ewa Kamińska.

Dodaj komentarz

*

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.