S5 OSTRÓDA-GRUDZIĄDZ: PROCES PRZYGOTOWAWCZY TRWA

Jesienią 2021 r. GDDKiA podpisała umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Od tego czasu ruszyły intensywne prace nad opracowaniem niezbędnej dokumentacji, która w ciągu najbliższej dekady pozwoli kierowcom cieszyć się z nowego połączenia województw kujawsko-pomorskiego i warmińsko mazurskiego.

Zadanie

Za opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego odpowiada konsorcjum firm TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. W styczniu br. odbyły się spotkania z mieszkańcami gmin, przez które przechodzą proponowane warianty. Spotkania cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, a ich celem było poinformowanie lokalnej społeczności oraz wszystkich zainteresowanych osób o planowanej inwestycji drogowej w tym zebranie opinii dotyczących proponowanych wariantów przebiegu trasy. Szczegóły inwestycji znajdują się na stronie kontraktu.

Planowo prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Przewiduje się, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032.

Przebieg

Droga rozpoczyna się od połączenia z obwodnicą Ostródy w rejonie miejscowości Wirwajdy (gdzie w grudniu ub.r. otworzyliśmy 5-km odcinek S5 Ornowo – Wirwajdy). Przechodzi przez granicę województw, pomiędzy miejscowościami Kisielice i Łasin, kończąc na autostradzie A1, w rejonie miejscowości Grudziądz. Warianty dostępne są na stronie kontraktu.

W celu realizacji tego odcinka S5 wstępnymi analizami korytarzowymi objęto około 8 tys. km2 terenu kilkunastu powiatów i kilkudziesięciu gmin. Na podstawie zebranych danych i przeprowadzanych analiz przygotowano Program Inwestycji, który był podstawą do rozpoczęcia procesu przygotowania dokumentacji tj. zlecenia Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (wraz z dokumentacją do uzyskania decyzji środowiskowej).

Podstawowe parametry techniczne

  • klasa drogi: S (droga ekspresowa)
  • długość: ok. 90 km (ok. 40 km w woj. kujawsko-pomorskim i ok. 50 km w woj. warmińsko-mazurskim)
  • przekrój poprzeczny: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2×2)
  • prędkość do projektowania: 130 km/h
  • obciążenie nawierzchni: 11,5 t/oś

Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego analizowane są obecnie trzy warianty przebiegu drogi S5.

Wariant 1 – przebiega najbardziej na północ, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 16. Rozpoczyna swój przebieg w Wirwajdach, na połączeniu z oddanym już do użytkowania odcinkiem S5 Ornowo – Wirwajdy. Omija Iławę od południa, zapewniając obsługę komunikacyjną Iławy poprzez węzły Franciszkowo, Iława Południe oraz Iława Zachód. Następnie wariant przebiega w kierunku południowo-zachodnim, do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Wariant 2 – przebiega najbardziej na południe, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 15. Rozpoczyna swój przebieg węzłem Wirwajdy, na połączeniu z oddanym już do użytkowania odcinkiem S5 Ornowo – Wirwajdy. Omija Lubawę od północy, zapewniając obsługę komunikacyjną m.in. poprzez węzeł Lubawa zlokalizowany na przecięciu z drogą wojewódzką 536. Następnie wariant kieruje się na zachód do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Wariant 3 – jest to wariant pośredni pomiędzy wariantem 1 i 2. Na odcinku Wirwajdy – Iława ma przebieg zbliżony do wariantu 1. Omija Iławę od południe zapewniając obsługę komunikacyjną Iławy poprzez węzły Franciszkowo i Iława Południe. Następnie kieruje się w kierunku południowo-zachodnim w sąsiedztwie istniejącej linii kolejowej nr 353, do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Powyższe warianty, poddane konsultacjom z mieszkańcami i władzami samorządowymi w styczniu 2023 roku, na niektórych odcinkach uległy  korektom na skutek danych pozyskanych z inwentaryzacji przyrodniczej oraz wniosków mieszkańców. Szczegóły dotyczące wnioskowanych przez mieszkańców i samorządowców zmian oraz sposób uwzględnienia wniosków zawarte są w Raporcie z działań informacyjnych dostępnym pod adresem https://www.trakt.eu/wirwajdy-nowe_marzy/wojewodztwo-wm/

W nowym roku zaczną się prace nad analizą wielokryterialną, która musi swoim zakresem objąć wyniki z inwentaryzacji przyrodniczej oraz rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych w zakresie nowych przebiegów. Planujemy otrzymać ww. analizę w I połowie 2024 r., co pozwoli na zakończenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, jego ocenę w ramach wewnętrznych procedur GDDKiA , wybór wariantów przebiegu drogi S5 na terenie poszczególnych województw oraz złożenie do końca 2024r., do Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie i Bydgoszczy, wniosków o wydanie decyzji środowiskowych.

GDDKiA w toku swoich prac projektowych każdorazowo poddaje analizie wszystkie uwarunkowania charakteryzujące dane zadanie i dokonuje rekomendacji wariantów biorąc pod uwagę korzyści i ryzyka charakteryzujące dany wariant. Rekomendacja ta odbywa się na podstawie procedur wewnętrznych, ale przy udziale jednostek samorządu terytorialnego. Powyższe ma na celu zapewnienie obiektywności rekomendacji i pogodzenie interesów.

 

Dodaj komentarz

*

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.