Czasami możemy nie zdawać sobie sprawy, jak wydarzenia z dość dalekiej zagranicy mogą mocno oddziaływać na nasze lokalne funkcjonowanie.
Nieco ponad tysiąc kilometrów stąd, w niemieckim Düsseldorfie, odbywają się targi, których przebieg wpłynie na życie Ostródy i jej mieszkańców w większym stopniu, niż nam się wszystkim wydaje. Dlatego trzymajmy kciuki.
Düsseldorf to europejska stolica wystaw. Miasto to od 18 stycznia organizuje jedne z największych targów nautycznych na świecie. Wystawiają się tam producenci z każdego zakątka globu. Jednym z wystawców jest dobrze znany, zwłaszcza ostródzianom, francuski koncern Beneteau, właściciel spółki Ostróda Yacht – największego i najważniejszego pracodawcy w naszym powiecie.
Bardzo prężnie działający w ostatniej dekadzie zakład w szczytowym momencie zatrudniał ponad 1100 pracowników, pozwalając tym samym zarobić na życie setkom ostródzkich i okolicznych rodzin. Fabryka swoim potężnym rozmachem działania tchnęła życie w pomniejsze firmy w Ostródzie, które wytwarzają zasoby nieodzowne do produkcji łodzi, jak chociażby tapicerki jachtowe. Sklepy budowlane, hurtownie BHP i mniejsze zakłady formierskie przez lata rozwijały się dzięki tysiącom łodzi wysyłanych z ostródzkiej stoczni na cały świat. Chyba nie trzeba wspominać, że wszystkie te firmy, wraz z jachtową macierzystą fabryką, płacą tutaj podatki. Ostróda Yacht stanowi jądro lokalnej gospodarki.
Niestety, rok 2023 zapoczątkował wyhamowanie globalnego rynku motorowodnego, który osiągnął stan przesycenia. Konkurencyjne firmy z branży również nie próżnowały, i tak oto w sprzedaży pojawiło się więcej łodzi, niż wynosiło na nie zapotrzebowanie. Sytuację dodatkowo pogorszył gwałtowny wzrost cen energii w Europie, a także pogorszenie się warunków kredytowych i leasingowych. W efekcie nastąpiło spowolnienie, które utrzymuje się do dziś.
Zakład podjął kroki, o których zapewne wiecie. Najbardziej oczywiste to redukcja zatrudnienia i oszczędności na każdym polu.
Dlatego trwające do 26 stycznia targi „boot Düsseldorf 2025” są tak ważne dla nas wszystkich. To od ich przebiegu zależy jaka liczba zamówień wpłynie do największego lokalnego pracodawcy. Zamówienia z kolei określą poziom zatrudnienia oraz zakres współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
Ostródzianie! Trzymajmy kciuki, ślijmy pozytywną energię. Niech świat kupuje jak najwięcej łodzi zbudowanych w naszym mieście.
O.R
Targi „boot Düsseldorf 2025” to jedna z największych na świecie imprez wystawienniczych dedykowanych żeglarstwu, sportom wodnym i rekreacji na wodzie. Odbywające się w niemieckim Düsseldorfie wydarzenie przyciąga producentów jachtów, łodzi motorowych, sprzętu do nurkowania, windsurfingu, kajakarstwa oraz innowacyjnych technologii wodnych. To także miejsce premier najnowszych modeli łodzi i okazja do spotkań branżowych oraz testów sprzętu. Wydarzenie gromadzi zarówno profesjonalistów, jak i miłośników sportów wodnych z całego świata.
Hehe skoro tak to ja was oswiece. Prawdanjest ze francuz ma was gleboko w d… i stosuje szemrane praktyki zeby wydymac polski budzet,.a podatki są
placome we francji. na kazdej lodzi qidnieje klamstwo w postaci made in france, i francuzki cin, więc juz wiecie gdzie sa placone podatki. Wy jestescie parobkami za marne grosze, i nikt sie wami nie przejmuje, jak byla hossa to byliscie kura znoszaca zlote jaja a jak jest lipa to nikt sie z wami nie bedzie cackal i nie cacka. Won i koniec:) dla takich bezdusznikow pracujece, a w branzy lepiej nie bedzie. Wojna za pasem, nikt nie mysli o jachtaxh tylko zeby z tad jak najszybciej spierd…ce la vie! 😉
bardzo mi przykro naiwniaki, ale muszę zburzyć wasz kartonowy świat. po 1 wątpię że grupa Beneteau płaci wszystkie podatki w Polsce gdyż na każdej łódce jest sticker MADE IN FRANCE, a CIN na podstawie którego każda stocznia prowadzi ewidencje jachtów z których potem można się rozliczać z fiskusem jest również francuzki (a przy okazji jak sądzicie dlaczego Beneteau nie przynależy do stowarzyszenia polskich producentów skoro produkuje w Polsce? :DD więc albo się was wstydzą albo…?:)
2. Dusseldorf nic nie zmieni, popyt jest słaby, jachty coraz droższe, finansowanie coraz droższe, a wasz francuz …?? Ptaszki ćwierkają że w Tunezji powstaje fabryka, a w Portugalii ma być wznawiana produkcja. Polsza stałą się za droga w produkcji między innymi przez takie machlojki z podatkami