W piątek, 22 sierpnia 2025 roku, podczas usuwania kolejnej awarii na pochylni Kąty, wykonano krok w stronę ”rozbudowy” Kanału Elbląskiego. W siedzibie Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej podpisano umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej modelu nowej pochylni kanałowej ze statkiem pasażerskim i filarem koła kierunkowego.
To wydarzenie można traktować jako początek tworzenia szóstej pochylni – tym razem w formie plenerowej makiety, która stanie nad Jeziorem Drwęckim w Ostródzie. Projekt realizowany jest w ramach strategicznego przedsięwzięcia „Szlak Kulturowy Kanału Elbląskiego”, określanego także jako „Program Kanałowy II”.

Makieta ma pełnić funkcję edukacyjną i turystyczną, promując historię żeglugi pasażerskiej na Kanale Elbląskim. Na wózku tej symbolicznej pochylni spocznie oryginalny statek pasażerski z przedwojennej flotylli Adolfa Tetzlaffa – jednostka „Heini”, znana powojennym pokoleniom ostródzian jako „Biedronka”. Zbudowany w Elblągu w 1925 roku motorowiec obchodzi właśnie setne urodziny.

„Biedronka” przez lata leżała w prywatnych rękach, a w 2011 roku została wykupiona przez Żeglugę Ostródzko-Elbląską, aby uchronić ją przed całkowitym zniszczeniem. Przez czternaście lat kadłub statku czekał na swój czas w siedzibie spółki. Teraz, po stu latach od wodowania, jednostka ma powrócić do dawnej świetności – tym razem jako eksponat i atrakcja turystyczna.

Makieta pochylni z historycznym statkiem ma być gotowa w najbliższych latach. Według założeń stanie się nie tylko ciekawostką fotograficzną, ale też istotnym elementem szlaku turystycznego w Ostródzie.
Jedno jest pewne – ta „ostródzka” pochylnia nie będzie się psuć.
źródło: Cezary Wawrzyński


