HISTORYCZNE WIATY WRACAJĄ DO OSTRÓDY

Pasażerowie i mieszkańcy Ostródy mogą już zobaczyć te najmilsze dla oka efekty modernizacji.

Na stacji pojawiła się mała architektura, która sentymentalnym ostródzianom z pewnością sprawi radość: elementy dawnej wiaty, niegdyś prowadzącej do przejścia podziemnego, dostały drugie życie. Fragmenty starej konstrukcji wykorzystano jako dach nad strefą ławek i stojaków rowerowych. Zastosowanie odzyskanych części to oszczędność materiałowa i pewien ukłon w stronę historii miejsca.

Zabytkowe wstawki na modernistycznej stacji.
Aby dopasować dawne segmenty do nowej funkcji i gabarytów strefy rowerowej, elementy konstrukcyjne zostały docięte i przeformatowane, a dawne ścianki zmniejszone. Przed montażem usunięto korozję i miejscowe uszkodzenia, a całość zabezpieczono antykorozyjnie – tak, żeby mogła bezpiecznie służyć dalej, już w innym układzie i pod innym obciążeniem eksploatacyjnym. Te prace są typowym etapem przy ponownym użyciu stalowych zadaszeń i wpisują się w szerszy trend recyklingu elementów małej architektury na dworcach.
Tak wiaty wyglądały w oryginale.

Nam osobiście podoba się takie rozwiązanie – bez nachalnej stylizacji, ale z czytelnym gestem wobec historycznego elementu stacji.

Prace prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w formule „projektuj i buduj” (wykonawca: Torpol S.A.) obejmują przebudowę układu torowego i peronów, budowę nowego tunelu podziemnego łączącego dwie strony miasta, przebudowę mostu nad Drwęcą oraz nowe urządzenia sterowania ruchem. Wartość inwestycji przekracza 250 mln zł, a zakończenie zapowiedziano na sierpień 2026 roku.

 

Dodaj komentarz

*

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.